Etsi sitä mikä on parasta?

Notes
Transcript
Ihmiset etsii elämässään sitä mikä ei ole parasta heille.
Jos me tiedettäis mikä olisi meille parasta niin etsisimme sitä mikä on parasta.
On vain yksi asia mikä on parasta meille ja pohditaan sitä yhdessä
Sana jonka profeetta Jeremia puhui Baarukille.
Jeremiah 45:5 R19331938
5 Sinä pyydät itsellesi suuria! Älä pyydä; sillä katso, minä tuotan onnettomuuden kaikelle lihalle, sanoo Herra. Mutta sinulle minä annan henkesi saaliiksi, mihin paikkaan sinä menetkin.”
1 Peter 1:24 R19331938
24 Sillä: “kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
Lihalle kuuluu vaan yksi paikka mihin se kuuluu se on risti ja jos ihminen etsii jotain mikä ei ole hänelle parasta
Ilmestysmaja
esipiha= elämän yksityiskohdat on kuva esipihasta. Ihmiset on rakastunut siihen ja ihmiset pitää niistä kiinni mikä on vain ulkonaista
Pyhä on kuva metodeista jolla voin oppia tuntemaan Jumalaa. On hyvä lukea raamattua, ja käydä kokouksessa, mutta tämä ei vielä riitä. Minun täytyy alkaa soveltamaan näitä ja se on se reitti Jumalan luokse, kaikkein pyhimpään.
Kaikkein pyhin, on paikka jossa saan olla Jumalan kanssa. Voin olla kaikkein pyhimmässä vaikka ulkonaisesti tilanne saattaa vaikuttaa kammottavalta.
2 Corinthians 5:14–15 R19331938
14 Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet; 15 ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.
Virhe uskovan elämässä on se että vaikka on jo kuollut elää vielä itselleen.
Virhe tässä on se että korinttolaiset elää vielä itselleen.
Meidän suurenmoinen etuoikeus on antaa Jeesuksen omistaa meidät. Kun olimme lapsia niin äiti ja isä huolehti meistä eikä meillä ollut murheita. Miksi ei annettaisi Jeesuksen huolehtia meistä silloinkin kun meillä on vaikeaa.
Tämä on todella yliluonnollista elämää eikä hän halua että huolehdimme mistään.
John 12:24 R19331938
24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.
Pyhä henki vaikuttaa meissä samanlaista elämää niin kuin Jeesus eli, jos me pysymme hänessä ja hänen sanaansa, niin alamme ilmaisemaan sitä elämää mitä Jeesus eli.
Ei Jumala halua että olet oman elämäsi rajoittama, vaan että alat elämää Ylösnousemus elämää, joka avaa sinulle ovia joita et osannut edes haluta.
Emme odota että ihmiset palvelee meitä vaan me olemme kutsuttu palvelemaan Jeesusta. Teemme palvelun Jeesukselle ei ihmisille. Emme odota ihmiseltä kiitosta vaan kiitos on siinä että Jeesuksen kaltaisuus lisääntyy meissä.
Olemme täällä tampereella puhumassa ihmisille Jeesuksesta emme mistään muusta.
Luke 10:38–42 R19331938
38 Ja heidän vaeltaessaan hän meni muutamaan kylään. Niin eräs nainen, nimeltä Martta, otti hänet kotiinsa. 39 Ja hänellä oli sisar, Maria niminen, joka asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettansa. 40 Mutta Martta puuhasi monissa palvelustoimissa; ja hän tuli ja sanoi: “Herra, etkö sinä välitä mitään siitä, että sisareni on jättänyt minut yksinäni palvelemaan? Sano siis hänelle, että hän minua auttaisi.” 41 Herra vastasi ja sanoi hänelle: “Martta, Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet, 42 mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois.”
Tarpeellisia on vähän tai yksi ainoa:
Jeesus haluaa kommunikoida meille jotain tänään
Tämä yksi ainoa on Yhteys Jeesuksen kanssa.
Jos Jeesus on tässä laittaisin kaiken muun sivuun sillä hetkellä en alkaisi tiskaamaan sillä hetkellä.
voimme muistaa tämän myös kotona että voin aina olla hänen kanssaan.
Jeesus ilmestyy meille tänään täällä seurakunnassa. Hän puhuu meille juuri nyt tämän sanan kautta.
Jeesus ei sanonut että Martta olisi varannut itselleen huonon osan vaan ettei se ole paras.
Seurakunnan tilaisuus on paras paikka meille juuri nyt ja nämä on niitä päätöksiä joita meidän tulisi tehdä elämässämme.
Matthew 26:6–9 R19331938
6 Kun Jeesus oli Betaniassa pitalisen Simonin asunnossa, 7 tuli hänen luoksensa nainen, mukanaan alabasteripullo täynnä kallisarvoista voidetta, minkä hän vuodatti Jeesuksen päähän hänen ollessaan aterialla. 8 Mutta sen nähdessään hänen opetuslapsensa närkästyivät ja sanoivat: “Mitä varten tämä haaskaus? 9 Olisihan sen voinut myydä kalliista hinnasta ja antaa rahat köyhille.”
Tämä nainen ei välittänyt siitä miten paljon tämän voiteen hankkimiseksi oli käytetty aikaa.
denari oli päivä palkka ja arvioitiin hinnaksi 300 denaria.
Vuoden palkka…
Korinton ongelmana oli jumittuminen lahjoihin. Mutta Paavali ilmaisisi sen mikä on parasta.
1 Corinthians 13:1–10 R19331938
1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. 2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. 3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi. 4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, 5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, 6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; 7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii. 8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. 9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista. 10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
Rakkaus on suurin asia sitä meidän tulisi tavoitella ja ottaa sitä vastaan elämässäni,
ei hän Jumala halua että juoksemme näiden lahjojen perässä täällä vaan että haluamme sitä mikä on täydellistä meidän elämässä.
Armonlahjat on mahtava asia mutta rakkauden tulisi kontroilloida näitä.
1 Corinthians 8:1–3 R19331938
1 Mitä sitten epäjumalille uhrattuun lihaan tulee, niin tiedämme, että meillä kaikilla on tieto. Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa. 2 Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee; 3 mutta joka rakastaa Jumalaa, sen Jumala tuntee.
Kielillä puhuminen ilman rakkautta on turhaa.
Profetoiminen ilman rakkautta on turhaa
Tietäminen ilman rakkautta on turha.
Romans 8:28 R19331938
28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
Jokainen teistä on kutsuttu Jumalan aivoituksen mukaan.
Te ette valineet minua vaan minä valitsin teidät
Hän käyttää teitä laupeuden astioita siksi kun me olemme niin vajajavaisia.
Herra käyttää meitä koska tarvitsemme häntä elämässämme. Jotta hän voisi olla meidän rakentaja.
Minun ei tarvitse etsiä motivaatiota viinapullosta vaan Jeesus haluaa olla minun motivaatio ja rakkauden lähde.
Romans 8:29–31 R19331938
29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa; 30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut. 31 Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?
Ihmisten ongelma on se ettei ihmiset etsi sitä mikä on heille parasta.
Ei etsitä muutosta vaan löydetään Jumala siinä tilanteessa missä olen.
Etsi vapahtajaa sillä se tilanne on sinulla juuri sitä varten että oppisit tuntemaan Jumalan.
Herra haluaa että vaeltaisimme totuudessa
Etsi elämääsi sitä mikä on parasta
Herra antaa meille vaikeudet jotta paljastuisi se joka estää minua elämästä Jumalan varustuksessa.
Jos minulla on kaveri jonka kanssa en tule toimeen millään, niin tämä kaveri paljastaa minusta asioita joita en ole ristiinnaulinnut ja antanut vielä Jumalalle.
Ihmisen vanha luonto laittaa vastaan eikä halua tulla seurakuntaan siksi koemme suurta vastustusta kokukseen tulemisesta tai rukoukseen ryhtymisestä.
Ihmiset eivät rakasta Jumalan sanaa siksi koska he haluaa mielyttää omaa lihaansa, joka kuuluisi ristille....ristille siitä…hus ristille.
Miksei vaan kuunnella sanaa mahdollisimman paljon jotta oppisimme näkemään Jumalan tahdon elämässämme.
Vaikeudet vapauttaa minut elämään Jumalan varustuksessa, etten olisi rajoitettu omassa kyvyssäni.
Hes 47:
Hesekiel kuvaa virtaan astumisella sitä että ihminen vapautuu itsestään elämään Jumalan kanssa
Ne joita virta kujetti ja ravitsi voisivat hyvin ja virkosivat eloon :9 mutta minne vedet eivät virranneet olivat muuttuneet rämeiski
Miksi kamppailla vastaan ja olla oman kykynsä rajoittama.
Herra on kutsunut meidät elämään kaikkein pyhimmässä eikä pysymään esipihassa elämän yksityiskohtien täyttämänä.-
Haluamme olla sellaisia joka
Vaeltaa Jumalan voimassa
Kuulee Herran puhee tlanteissa
Korottaa Jeesusta elämässään
Rakastaa sitä joka parasta meidän elämässä
Palvelee niin
Parasta ei ole se että
Kristisoin toisia
Osaaan tunnistaa ihmisten ongelmia
Ei se että olen palveltavana
Se että minun elämäni olisi helppo
Yksi sisar opiskeli lääkiksessä ja hän lopetti opinnot ja hänestä tuli siivoja. Se oli kova paikka sukulaisille, muuta tämä ihminen ei välittänyt näistä asioista vaan hän eli näkymättöimissä asioissa ja etsi sitä mikä oli hänelle Parasta.
Ollaan innnokkaita siitä mikä on kaikkein parasta.
Rukoillaan lopuksi.
Jeesus älä päästä meitä helpolla tästä elämästä, vaan haluamme olla sellaisiia jotka paavalikin oli.
Hänellä oli ymmärrys elämästä
Sai nähdä asioita jota emme edes osaa kuvitella.
Emme halua olla mitään pupujussi kristittyjä vaan sellaisia jotka laittaa sinut etusijalle.
Herra sinä ole meille kaikkein parasta, jonka perässä me haluamme kulkea.
Aamen.
Related Media
See more
Related Sermons
See more