Vem är jag? Situationsanalys Del 6

Betakurs våren 2020  •  Sermon  •  Submitted   •  Presented   •  37:56
0 ratings
· 13 views
Files
Notes
Transcript

Genom rättfärdigförkaringen återfår jag den identitet som jag är skapad för som Guds avbild

FrikändI förbund med Gud.

Förbund med Gud innebär

BILD Hjärta

Sackaios Hur det sker i praktiken Lukas 19

Lukasevangeliet 19:1–10 B2000Han kom in i Jeriko och gick genom staden. Där fanns en man som hette Sackaios, och han hade hand om tullen och han var rik. Han ville gärna se vem denne Jesus var men kunde inte för folkmassan, för han var liten till växten. Han sprang i förväg och klättrade upp i en sykomor för att kunna se honom, eftersom han skulle gå förbi där. När Jesus kom dit såg han upp mot honom och sade: ”Skynda dig ner, Sackaios, i dag skall jag gästa ditt hem.” Sackaios skyndade sig ner och tog emot honom med glädje. Alla som såg det mumlade förargat: ”Han har tagit in hos en syndare.” (Detta är andra människors domar över Sackaios) Men Sackaios ställde sig upp och sade till Herren: ”Hälften av vad jag äger, herre, skall jag ge åt de fattiga. Och har jag pressat ut pengar av någon skall jag betala igen det fyrdubbelt.” Jesus sade till honom: ”I dag har räddningen nått detta hus — han är också en son till Abraham, och Människosonen har kommit för att söka efter det som var förlorat och rädda det.Detta är Jesu svar på människors anklagelse: Hans rättfärdigförklaring. Sackaios är frikänd, han är räddad från synden. Han är i förbund med Gud vilkt utttycks med att han är son till Abraham.
Identitet: Son till Abraham. Skapad till Guds avbild, är del av Guds eget folk, tillhör honom.
Kärlek: Jag vill komma hem till dig och vara hos dig för alltid.
Välbehag: Inte så tydligt i detta avsnitt.
Uppdrag: Hälften av vad jag äger…
Jesus kommer hem till Sackaios.
Rättfärdigförklaring är ju att vi genom att Jesus är i oss och vi i honom så får vi hans identitet, Faderns fyra gåvor.
Denna nya identitet gör också något med oss! Sackaios kan börja leva i uppdraget. Genom att ta hand om Guds värld med Guds generositet.
Förlåtelsen befriad honom från hans bundenhet till pengarna. Denna bundenhet som ruinerar hans liv.

Situationsanalys

Sackaios Hur det sker i praktiken Lukas 19

Lukasevangeliet 19:1–10 B2000Han kom in i Jeriko och gick genom staden. Där fanns en man som hette Sackaios, och han hade hand om tullen och han var rik. Han ville gärna se vem denne Jesus var men kunde inte för folkmassan, för han var liten till växten. Han sprang i förväg och klättrade upp i en sykomor för att kunna se honom, eftersom han skulle gå förbi där. När Jesus kom dit såg han upp mot honom och sade: ”Skynda dig ner, Sackaios, i dag skall jag gästa ditt hem.” Sackaios skyndade sig ner och tog emot honom med glädje. Alla som såg det mumlade förargat: ”Han har tagit in hos en syndare.” (Detta är andra människors domar över Sackaios) Men Sackaios ställde sig upp och sade till Herren: ”Hälften av vad jag äger, herre, skall jag ge åt de fattiga. Och har jag pressat ut pengar av någon skall jag betala igen det fyrdubbelt.” Jesus sade till honom: ”I dag har räddningen nått detta hus — han är också en son till Abraham, och Människosonen har kommit för att söka efter det som var förlorat och rädda det.Detta är Jesu svar på människors anklagelse: Hans rättfärdigförklaring. Sackaios är frikänd, han är räddad från synden. Han är i förbund med Gud vilkt utttycks med att han är son till Abraham.

För Sackaios

Situation Jesus säger…
Tanke Jag är förlåten, jag är sedd, älskad?
Känsla Glädje
Kropp Skyndar sig ner, går med höjt huvud
Handling Bjuder hem Jesus och lovar att ge bort kompensera
Konsekvens Kort sikt Lång sikt Får förlåtelse, gemenskap, blir räddad, blir förnyad i förbundet.

För människorna

Situation Jesus tar in hos sackaios
Tanke: Han har tagit in hos en syndare. Han ser mellan fingrarna på en förrädare
Känsla: Vrede
Kropp: Blicken sänkt, knutna nävara
Handling: Mumlar, talar med varandra, sprider ryktet
Konsekvens Kort sikt Lång sikt Blir fientligt inställda till Jesus
Jesus utmanar dem att tolka händelsen på ett alternativt sätt.
Detta var inte syndernas tillåtelse utan syndernas förlåtelse.
Olika tolkning av situationen ger olika känslor

Situationsanalysen

Detta kallas att göra en situationsanalys:
Tänk dig att du har en person har fått sina betyg efter gymasiet. Betyg b i alla ämnen. Hon är helt knäckt. Hon tänker att hon aldrig kommer in på läkarprogrammet. Hennes dröm komma aldrig bli uppfylld. Hon känner sig nedstämd, ledsen och misslyckad. Hon går hem och lägger sig i sängen och tittar in i väggen i tre dagar och efter det är hon deprimerad, äter inte, helt fast i sin nedstämdhet.
En annan person får samma betyg och blir själaglad. Han kommer att kunna bli lärara som han alltid har drömt om. Han jublar och studentfesten blir ett enda lyckorus som vara hela sommaren. Den ljusnande framtid är vår, studentsångens ord har blivit rubriken på hans liv.
Samma händelse, samma situation, oika tankar och tolkningar av denna händelse som resulterar i olika känslor som sedan leder till olika handlingar som i sin tur får ytterligare konsekvenser.

Situationsanalys Situation, tanke, känsla, kropp, handling, konsekvens.

Situation, trigger! Leder till.
Tanke/tolkning av situationen. Leder till… Vi tänker ofta att känslan kommer före tanken. Men det är tvärt om. Men en tanke kan gå så fort genom huvudet att vi inte kan uppfatta den. Stigar till motorvägar i hjärnan…
Känsla. Leder till
Kroppslig reaktion
Leder till handling, får konsekvens på
Konsekvens på kort sikt
Konsekevns på lång sikt

I exemplet ovan

Situation: Fick betyg. Tanke: Jag kommer aldrig… Känsla: Nedstämdhet. Kropp: Går ihopsjunken. Handling: Går och lägger sig. Konsekvens: Tänker att jag kommer aldrig bli något…
Genom att lära sig att urskilja, sätta ord på vilka situationer som får oss tänka på ett visst sätt och och därför känna på ett visst sätt som får konsekvenser blir vi:
Medvetna om vad som finns inom oss. Vi får en så kallad metakognetion. Vi kan se oss själva utifrån. Vi kan tänka och resonera om vad vi tänker och känner.
Vi kan ställa oss frågan om vår tolkning av situationen var korrekt. Om vi inte kan resonera kring våra tolkningar av situationerna så kommer vi att drivas vind för våg av våra känslor. Det kommer inte vara vi som seglar, som råder,utan vi blir styrda och manipulerade.
När vi sätter ord på vad vi tänker och känner upplever vi ofta att de blir starkare.

Situationsanalys från tavlan (Frivillig)

Tolkningar och känslor

Hur vi känner beror på vad vi har för mål och vad vi tänker om de mål vi har. Alltså vilken “story” vi är övertygade att vi lever i.
Blockerade mål: Frustration, irritation
Osäkra mål: Oro och ångest
Ouppnåeliga mål: nedstämdhet, depression
Misslyckade mål: skamm
Oväntat, ickeanalyserat mål---
Möjligt mål: Förväntan, nyfikenhet, intresse
Uppnått mål: Glädje, lättnad
Förakt: avsky (smak) avsmak (smak)
Tacksamhet är blandade känslor av ett mål som inte förväntades, togs för givet men som uppnåtts.

Övning ger färdighet

Under min studietid följde jag med en vän på fågelskådning, eller om sanningen skall fram. Vi såg inte så många men vi hörde desto fler. Jag minns fortfarande hur min vän sade vid ett tillfälle. Hör du, det är en kornknarr. Han hade en uppövad förmåga att höra, känna till de olika fåglarna. Han hade sett dem på bild, han hade namngett dem. Hans upplevelse av att gå där den där vårmorgonen var mycket rikare än min.

Varför situationsanalys?

Skapad för att sätta namn, också på vårt inre landskap

Bibel 2000 Gud skapar världen

26Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.” 27Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. 28Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.”

Bibel 2000 Människan i Edens trädgård

18Herren Gud sade: ”Det är inte bra att mannen är ensam. Jag skall ge honom någon som kan vara honom till hjälp.” 19Så formade Herren Gud av jord alla markens djur och alla himlens fåglar och förde fram dem till mannen för att se vad han skulle kalla dem. Varje levande varelse fick det namn som mannen gav den. 20Mannen gav namn åt all boskap, alla himlens fåglar och alla vilda djur.

Gud skapar kosmos, ordning, harmoni ur kaos och oordning. Gud formar hela skapelsen till ett hem för människan och Gud att vara tillsammans i. Gud sätter människan som sin viceregent över skapelsen för att råda över den. Detta handlar både om att få den att blomstra men också för att den inte skall falla tillbaka i oordning och kaos. Detta rådande uttrycks här genom att människan får namnge djuren. Att kategorisera, dela upp, att få en struktur över tillvaron, skapar frid.

För att vi skall vara hemma hos oss själva

Men detta gäller också vår inre värld som är ett myller av tankar, känslor, kroppsliga reaktioner. När vi sätter namn på vår inre värld så blir den begriplig. Det är vi som har tankar och känslor och det är vi som råder. Ett litet barn är helt och hållet i händerna på sina känslor. Ja, är helt och hållet styrd av sina känslor. Det går rakt ut. Men om vi skall kunna lyssna på oss själva, vara hemma i oss själva behöver vi lära oss förstå vårt inre. Vår kropp är vårt hem, och för att vi skall vara hemma i oss själva behöver vi sätta namn på vårt inre.

Den röda punkten

Om vi går in i ett varuhus eller ut i skogen i ett friluftsområde så finns det ofta en karta. Någon stanns på kartan finns det en röd punkt. Den röda punkten är den plats där du är. Det är först när du hittar den röda punkten och vet var vi är som vi kan börja navigera. Hitta rätt. Gud ger oss en karta att navigera efter och det är den vi hittar i bibeln och vi försöker beskriva för er med början i alphakursen. Men den röda punkten, var ni finns på kartan det kan bara ni hitta själva. Den röda punkten är det samma som att vara hemma i sig själv. Men uttrycket den röda punkten säger något mer. Rött är också smärtans färg. Vi har alla saker i vårt liv som vi inte vill närma oss, som vi är rädda för. Vi är rädda för att närma oss den röda punkten därför vi har inte satt namn på den. Vi är rädda för att den röda punkten inte skall vara mötesplatsen för mig och Gud och andra, utan ett svart punkt, ett svart hål som vi trillar ner i och inte kommer upp ur.
Situationsanalysen är ett redskap för att närma sig den röda punkten. Ett sätt att våga närma sig den när det gör ont.

Gudstjänsten Syndabekännelsen, kyriet och gloriat är sätt att närma sig den röda punkten genom att sätt ord, namnge våra liv inför Gud.

För att det skall bli verkliga möten

Eftersom vi är skapade till Guds avbild är vi skapade för relation. Men en relation som är på riktigt där vi lär känna varandra och där vi lär känna Gud är bara möjlig om vi är hemma hos oss själva, om vi är närvarande i oss själva.
Tänk dig att du sitter hemma i soffan med din vän. Du känner att det har hänt något mellan er. Du vet inte riktigt vad det är. Du tänker kanske att du sårat din vän. Så du frågar. Har det hänt något? Är vi okey? Hon svarar. Jo då, allt är okey. Leendet stramar och upplevs tillgjort. Ni sitter där med var sin kaffekopp. Samtalet flyter inte på som vanligt. Det är spänt, tystnaden är ansträngd. Men är det säkert att det inte är något, frågar du igen. Jag lovar allt är bra! Nej, nu är det dags att gå vidare. Så går hn sin väg.
Vad är det som har hänt undar du och är fylld av oro. Det som faktiskt har hänt är att du gjorde din vän besviken när du inte bjöd henne på den där nyårsfesten utan den andra familjen istället. Men för din vän är besvikelse och vrede skrämmande känslor som måste undvikas. Annars händer farliga saker. Det har hon lärt sig under sin uppväxt. Så hon vågar inte namnge det hon känner. Hon vågar inte närma sig sitt inre. Hon är inte hemma i sig själv. Därför blir det inte heller ett möte.
För att det skall bli verkliga möten mellan oss och Gud behöver vi komma hem till oss själva, för det är där Gud är. Han kan inte möta oss på någon annan plats eftersom det är oss han älskar.

Testa att göra en situationsanalys om dagen.

Den inre domstolen och situationsanlysen

Som vi nämnde tidigare är det som om vi lever, är bosatta i en rättssal där vi hela tiden bedömer oss själva och andra och tycker oss bli bedömda av andra. Väldigt mycket av detta är rena lögner ofta är det farliga halvsanningar och ibland finns det något som är rätt. Allt detta är sker på autopilot. Ofta är dessa tankar och omdömen som stora motorvägar i vår hjärna . De går så fort genom vårt huvud att vi inte lägger märke till tankarna. Men däremot känslorna som gör oss ledsna eller missmodiga finns där. I denna rättsal är det ett sorl en mängd röster och rättegångar som pågpr samtidgt och vi är så vana vid alla dessa röster att vi inte hör dem men de påverkar oss. Det är först när vi blir medvetna om dem som vi kan utvärdera dem i sanningens ljus.
Sanningen: I Kristus är vi frikända och i förbund med Gud, vi är Guds barn, inget kan skilja oss från Guds kärlek, måste tillåtas desarmera själens lögner. De falska övertygelser som vi har om varandra och de måste ske i det som är vårt verkliga liv där lögnerna ropar och vill få oss att handla på ett destruktivt sätt.

I Kristus får jag ett skydd- Frikänd och i förbund med Gud- Faderns fyra gåvor

Dels får jag min identitet bekräftad av honom och gemenskapen runt honom. Men också ett skydd mot lögnen som vill säga andra saker om mig. Jag kan ställa mig på sanningen, påminna mig om vem jag är i mötet med andra röster och tankar som vill säga något annat. Inga andra människor definierar mig.
Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud frikänner, (rättfärdigförklarar) vem kan då fälla? Kristus är den som har dött och därtill den som har uppväckts och sitter på Guds högra sida och vädjar för oss. Vem kan då skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller svält, nakenhet, fara eller svärd? Rom 8:33-35
Guds rättfärdigförklaring i Kristus är så som Guds kärlek kommer till uttryck i våra liv. Eftersom vi är rättfärdigförklarade, frikända och i förbund med Gud kan inget skilja oss från Guds kärlek. Rättfärdigförklaring är Guds sätt att hålla oss vid sitt hjärta och bevara oss där.
En av de fyra gåvorna är Guds kärlek, jag är trygg hos honom.
För Paulus som skrev Romarbrevet ungefär 55 efter Kristus är andra människors anklagelser och trygghet i Guds kärlek inte en teori. Det var en verklighet i kött och blod. Brevet han skrivit precis innan Romarbrevet skriver han:
Bibel 2000 En dåres tal i egen sak

Jag har arbetat mer än de flesta, suttit i fängelse mer än de flesta, fått prygel i övermått och ofta riskerat livet. 24Av judarna har jag fem gånger fått fyrtio minus ett slag, 25tre gånger har jag slitit spö, en gång har jag stenats, tre gånger har jag lidit skeppsbrott, ett helt dygn har jag drivit omkring på öppna havet. 26Ofta har jag varit ute på resor, utsatt för faror i floder, faror från rövare, faror bland landsmän och bland hedningar, faror i städer, i öknar och på havet, faror bland falska bröder. 27Jag har arbetat och slitit och ofta vakat, jag har svultit och törstat och ofta fastat, jag har frusit och varit utan kläder. 28Till allt annat kommer det som trycker mig varje dag: mina bekymmer för alla församlingarna. 29Ingen är svag utan att jag blir svag. Ingen kommer på fall utan att jag prövas som i eld.

Bibel 2000 Tröst i lidanden

8Jag vill att ni skall ha klart för er, bröder, hur svårt vi hade det i Asien. Vi pressades så långt över vår förmåga att vi rent av misströstade om livet. 9Men en dödsdom har vi alltid haft inom oss, för att vi inte skulle förlita oss på oss själva utan på den Gud som uppväcker de döda. 10Och han räddade oss från dessa dödens angrepp och kommer att rädda oss igen.

Bibel 2000 Paulus visar församlingen till rätta

3Men mig är det likgiltigt om ni eller någon mänsklig domstol dömer mig. Inte heller dömer jag mig själv. 4Mitt samvete är rent, men det betyder inte att jag är frikänd. Den som dömer mig är Herren.

Vi är relationsvarelser och kan inte lösgöra oss från andras domar och tyckanden. Utan Gud så är vi helt i händerna på andras, inte bara rätta anklagelser mot oss utan även de felaktiga, de som bara handlar om att såra, förkasta och vara elak.
Utan Gud speglar vi oss i människor som inte vet vilka vi djupast sett är och inte älskar oss helt och fullt. Vi försöker bli bekräftade av människor för att de skall tycka om det som är vi. Men människors kärlek är bristfällig och de vet inte vem jag är rakt igenom. Det vet jag ju inte ens själv.
Men i Kristus är jag frikänd i högsta instans.
Det innebär att jag står fri från att bli definierad av bristfälliga människor. Jag behöver inte bältas fast i en säng som är allt för kort. (Utifrån)
Jag är fri att stå inför honom som en brud inför sin brudgum för att använda bibelns bildspråk.
Inför honom som skapat mig, skapat mig till min sin avbild men också helt unik med just det som är personligt just för mig, som vet vad han lagt ner i mig och kan bekräfta det som är just jag.
------------------------------

En gemensam idenitet

Faderns fyra gåvor är en gemensam idenitet tillsammans med Guds folk.
Jesus, honom i vilken och med vilken jag är rättfärdigförklarad, får Faderns fyra gåvor är Guds folk i en person.
Han representerar inte bara mig, han är hela Guds folks Konung och representant.
När jag tillhör honom tillhör jag ett nytt folk, en ny gemenskap.
Den är gemensam också därför att det är här som jag får höra vem jag är och där jag får relatera till andra utfrån att vi tar emot med tacksamhet den identitet som han ger oss.
Related Media
See more
Related Sermons
See more