Jumalan HOPS

Sermon  •  Submitted   •  Presented   •  40:41
0 ratings
· 18 views

Arto N, Veijo V

Files
Notes
Transcript
Kiitos Arto
Vietimme eilen seurakunnassa naisten ja miesten päivää. Oli kiva kokoontua yhteen ja saada nauttia eri osuuksista.
Mainitsin jossain vaiheessa että kiva olla yhdessä ja käsitellä yhtä asiaa kunnolla, mutta illan päätteeksi olimme käyneet raamatun kannesta kanteen luomisesta paratiisiin.
Meillä miesten illassa teemana oli ystävyys ja uusien ystävien kohtaamisen taidot. Risto jakoi aiheesta myös tänä aamuna Helsingissä.
Ei jäädä yksinäisyyteen vaan kerätään ihmisiä ympärille
Uskovia ihmisiä asuu kaikkialla eri asuinalueella, kylissä, kaupungeissa ja eripuolilla mailmaa.
Ihmisten keskellä
P. Matti Sirviö asuu Omanin Muscatissa jossa nyt myrskyää kirjaimellisesti ja ihmiset ovat paniikissa.
Näitä paniikki tilanteita löytyy kaikkialta, niitä ei tarvitse lähteä erikseen etsimään.
Ei ole rajaa ihmisten huolien määrällä.
Markus kirjoittaa
Mark 2:14–17 R19331938
14 Ja ohi kulkiessaan hän näki Leevin, Alfeuksen pojan, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: “Seuraa minua”. Niin tämä nousi ja seurasi häntä. 15 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, aterioi myös monta publikaania ja syntistä Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa; sillä heitä oli paljon häntä seuraamassa. 16 Kun fariseusten kirjanoppineet näkivät, että hän söi syntisten ja publikaanien kanssa, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: “Publikaanien ja syntistenkö kanssa hän syö?” 17 Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: “Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.”
Monta valtion virkamiestä ja syntistä vietti aikaa Jeesuksen kanssa
Huolet ovat moninaisia usein täysin turhia kun asetetaan oikeaan mittakaavaan. Ei ole montaa synnitöntä meidä keskuudessa.
Jeesus jatkoi en ole tullut kutsumaan vanhurkaita vaan syntisiä
Vanhurskaat ei vtä tarvitse parantajaa vaan syntiset
On mielenkiintoista miten Jeesus laittoi mielenkiintonsa uskosta osattomiin, joilla ei ollut mitään kosketusta Jumalaan.
Jeesuksen opetuksesissa on niin paljon tärkeää ja uutta opetusta jotka meidän olisi hyvä huomioida.
Mark 2:18–20 R19331938
18 Ja Johanneksen opetuslapset ja fariseukset pitivät paastoa. Niin tultiin ja sanottiin hänelle: “Johanneksen opetuslapset ja fariseusten opetuslapset paastoavat; miksi sinun opetuslapsesi eivät paastoa?” 19 Jeesus sanoi heille: “Eiväthän häävieraat voi paastota silloin, kun ylkä on heidän kanssaan? Niin kauan kuin heillä on ylkä seurassaan, eivät he voi paastota. 20 Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin, sinä päivänä, he paastoavat.
Taotaan silloin kun rauta on kuuma
Kuinka usein kuulemme ihmsten puhuvan paastosta ikään kuin se olisi pääasia uskovien elämässä.
Kyse ei ole vaan paastosta vaan yleisestikkin eri uskonnollisista elementeistä paasto, ehtoollinen, rukous, profetoiminen.... ikään kuin nämä olisi pääasissa uskovien elämässä.
Me tarvitsemme uutta ajattelua näissä asoissa.
Jeesus puhuu leileistä
Mark 2:21–22 R19331938
21 Ei kukaan ompele vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan; muutoin uusi täytetilkku repii palasen vanhasta vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi. 22 Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin viini pakahuttaa leilit, ja viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin.”
On hyvä käsittää Jumalan suunnitelma eri aikoina
Jumala on muuttumaton mutta ihmiset ja meidän toiveet muuttuu.
Ihan vaan meidän sukupolven väliset muutoksetkin osoittavat että Vanhat toiminta mallit harvoin toimii uuden sukupolven kanssa.
1. Paratiisissa ihmisillä oli vapaus ja mahdollisuus kohdata Jumala henkilökohtaisesti viattomuuden aika (paratiisi),
2. Ihmisesn lankeemuksesta johtuneen eron vuoksi synti tuli ihmisten osaksi ja meille piti antaa tiukat ohjeet ja säädökset kuinka toimia. omantunnon aika (Aadamista Abrahamiin),
Emme enään osanneet elää elämää itsenäisesti
3. lupauksen aika/patriarkkojen aika (Abrahamista Moosekseen),
4. lain aika (Mooseksesta Jeesukseen),
5. armon aika (Jeesuksesta uskovien tempaukseen),
6. vihan aika (uskovien tempauksesta Jeesuksen paluuseen, yleensä noin seitsemän vuotta),
7. valtakunnan aika (Jeesuksen paluusta viimeiseen tuomioon).
Tarvitsemme opetusta näistä asioista, mutta ei anneta niiden viedä meidän koko huomiota.
Jeesus on kaikkina aikoina meille henkilökohtainen ja hänen suunnitelma meille on myöskin henkilökohtainen
HOPS henkilökhtainen opetus suunnitelma
Jumalan tekemä suunnitelma juuri sinua varten.
Mark 9:1 R19331938
1 Ja hän sanoi heille: “Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan tulevan voimassansa”.
Mark 9:9 R19331938
9 Ja heidän kulkiessaan alas vuorelta hän teroitti heille, etteivät kenellekään kertoisi, mitä olivat nähneet, ennenkuin vasta sitten, kun Ihmisen Poika oli noussut kuolleista.

10 Ja he pitivät mielessään sen sanan ja tutkistelivat keskenään, mitä kuolleista nouseminen oli.

Mark 9:38–40 R19331938
38 Johannes sanoi hänelle: “Opettaja, me näimme erään, joka ei seuraa meitä, sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia; ja me kielsimme häntä, koska hän ei seurannut meitä”. 39 Mutta Jeesus sanoi: “Älkää häntä kieltäkö; sillä ei kukaan, joka tekee voimallisen teon minun nimeeni, voi kohta sen jälkeen puhua minusta pahaa. 40 Sillä joka ei ole meitä vastaan, se on meidän puolellamme.
Related Media
See more
Related Sermons
See more