Gideon: Gods man in manasse

Gideon   •  Sermon  •  Submitted
0 ratings
· 4 views

Gods man in manasse

Notes
Transcript
Handout
Sermon Tone Analysis
A
D
F
J
S
Emotion
A
C
T
Language
O
C
E
A
E
Social
View more →
Je hebt een tuin en je werkt de hele lente en zomer hard om die tuin overvloedig te laten produceren. Maar elk jaar, ongeveer op het moment dat je klaar bent om de oogst binnen te halen, duiken je buren naar beneden en nemen je producten met geweld van je af. Dit gaat jaar in jaar uit en je kunt er niets aan doen.
Als je je dat scenario kunt voorstellen, dan heb je een idee van het lijden dat de Joden elke oogst ondergingen toen de Midianieten hun jaarlijkse invallen deden. Zeven jaar lang stond God de Midianieten en hun bondgenoten toe om "het land van melk en honing" te verwoesten en de mensen in de diepste armoede achter te laten.
Rond de tijd van de achtste Midianitische invasie riep God een boer in Manasse, Gideon genaamd, om de verlosser van Zijn volk te worden.
Toen Jozef in Egypte onderkoning geworden was kreeg hij Asnath als vrouw. Met haar kreeg hij Manasse en Efraim. (Gen 41:45, 50)
Vlak voordat Jacob stierf zegende Jacob deze twee zonen van Jozef tot zijn kinderen. (Gen 48) Bij de verdeling van het land, kregen de nakomelingen van Manasse het gebied in het midden van Israel (Num 32).
Gideon begon zijn carrière als een beetje een lafaard (Richt. 6), werd toen een veroveraar ( richt 7:1–8:21) en eindigde zijn carrière als compromissen - sluiter(8:22–35). Maar in het boek Richteren wordt meer ruimte aan Gideon besteed dan aan enige andere rechter (100 verzen) en Gideon is de enige rechter wiens persoonlijke strijd met zijn geloof is opgetekend.
Gideon is een grote bemoediging voor mensen die moeite hebben zichzelf te accepteren en te geloven dat God iets van hen kan maken of iets met hen kan doen. Maar voordat de Heer Gideon in Zijn dienst kon gebruiken, moest Hij omgaan met vier twijfels die hem plaagden en obstakels waren voor zijn geloof. Deze twijfels kunnen worden uitgedrukt in vier vragen.

1. "Geeft God echt om ons?" (Richteren 6:1-13)

Gideons reactie op de boodschap van God was: ”De Heer heeft ons verlaten!" (vers 13, HSV); En toch had de Heer Israël het bewijs gegeven van Zijn persoonlijke zorg.
Hij had hen getuchtigd (vs. 1-6).
Spreuken 3:11-12
Proverbs 3:11–12 HSV
11 Mijn zoon, verwerp de vermaning van de heere niet en heb geen afkeer van Zijn bestraffing. 12 Want de heere straft wie Hij liefheeft, zoals een vader doet met de zoon die hij goedgezind is.
Hebr. 12:5-11
Hebrews 12:5–11 HSV
5 En u bent de vermaning vergeten waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt. 6 Want de Heere bestraft wie Hij liefheeft, en Hij geselt iedere zoon die Hij aanneemt. 7 Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen. Want welk kind is er dat niet door zijn vader bestraft wordt? 8 Maar als u zonder bestraffing bent, waar allen deel aan hebben gekregen, bent u bastaarden en geen kinderen. 9 En verder hadden wij onze aardse va-ders als opvoeders, en wij hadden ontzag voor hen. Zullen wij ons dan niet veel meer onderwerpen aan de Vader van de geesten, en leven? 10 Want zij hebben ons wel voor een korte tijd naar het hun goeddacht bestraft, maar Hij doet dat tot ons nut, opdat wij deel krijgen aan Zijn heiligheid. 11 En elke bestraffing schijnt op het moment zelf wel geen reden tot blijdschap te zijn, maar tot droefheid. Maar later geeft zij hun die erdoor geoefend zijn een vreedzame vrucht van gerechtigheid.
Charles Spurgeon zei: "De Heer staat zijn kinderen niet toe om succesvol te zondigen." God is geen “toegeeflijke ouder” die Zijn kinderen toestaat te doen wat ze willen, want Zijn uiteindelijke doel is dat ze “gelijkvormig zouden worden aan het beeld van Zijn Zoon” (Rom. 8:29). De Vader wil naar elk lid van zijn geestelijke familie kunnen kijken en zeggen: 'Dit is mijn geliefde kind, in wie ik welbehagen heb' (zie Matt. 3:17; 12:18; 17:5).
Kastijding is een bewijs van Gods haat voor de zonde en Zijn liefde voor Zijn volk. We kunnen ons geen heilige God voorstellen die iets minder dan het allerbeste voor Zijn kinderen wil, en het beste dat Hij ons kan geven is een heilig karakter zoals dat van Jezus Christus.
Gehoorzaamheid aan de Heer bouwt karakter op, maar zonde vernietigt karakter; en God kan niet werkeloos toezien hoe Zijn kinderen zichzelf vernietigen.
Israël had al drieënveertig jaar geleden onder de harde heerschappij van de naburige naties, maar ze hadden hun lesje nog niet geleerd en zich nog niet afgekeerd van de heidense afgoden.
Tenzij ons lijden tot bekering leidt, brengt het geen blijvend goed tot stand; en tenzij ons berouw het bewijs is van een heilig verlangen om ons van de zonde af te keren, en niet alleen om te ontsnappen aan pijn, is berouw slechts wroeging.
Kastijding verzekert ons dat we echt Gods kinderen zijn, dat onze Vader van ons houdt en dat we niet weg kunnen komen met rebellie.
De Midianieten organiseerden een coalitie van naties om het land binnen te vallen (Richt. 6:3), en het enige wat Israël kon doen was naar de heuvels vluchten en zich voor de vijand verbergen. Toen de Joden naar hun huizen terugkeerden, vonden ze alleen maar verwoesting; en ze moesten nog een jaar zonder voldoende voedsel.
Hij had hen terechtgewezen (vs. 7-10).
Voorafgaand hieraan was een engel van de Heer, waarschijnlijk de Zoon van God, naar Bochim gekomen om Israël terecht te wijzen voor haar zonden (Judg 2:1-5) ; en nu kwam er een niet nader genoemde profeet om de boodschap te herhalen.
Judges 2:1–5 HSV
1 En een Engel van de heere ging van Gilgal naar Bochim en zei: Ik heb u uit Egypte geleid en u in het land gebracht dat Ik aan uw vaderen gezworen heb. En Ik heb gezegd: Ik zal Mijn verbond met u niet verbreken, voor eeuwig. 2 En wat u betreft, u mag geen verbond sluiten met de inwoners van dit land. Hun altaren moet u afbreken. U bent Mijn stem echter niet gehoorzaam geweest. Waarom hebt u dit gedaan? 3 Daarom heb Ik ook gezegd: Ik zal hen niet van voor uw ogen verdrijven, maar zij zullen u tot prikkels in uw zijden zijn, en hun goden zullen u tot een valstrik zijn. 4 En toen de Engel van de heere deze woorden tot alle Israëlieten gesproken had, gebeurde het dat het volk luid begon te huilen. 5 Daarom gaven zij die plaats de naam Bochim. En zij brachten daar offers aan de heere.
Toen de Heer in het Oude Testament zijn volk vaak aanklaagde voor hun ongehoorzaamheid, herinnerde Hij hen vaak aan de wonderbaarlijke manier waarop Hij hen uit Egypte had verlost. Hij herinnerde hen ook aan Zijn vrijgevigheid door hen het land te geven en hen te helpen hun vijanden te verslaan.
Als de Joden leden aan heidense slavernij, was het niet Gods schuld! Hij had ze alles gegeven wat ze nodig hadden. Als je de nieuwtestamentische brieven leest, valt het je op dat de apostelen dezelfde benadering volgden toen ze de gelovigen vermaanden aan wie ze schreven.
De apostelen herinnerden de christenen er herhaaldelijk aan dat God hen had gered zodat ze gehoorzaam zouden leven en de Heer trouw zouden dienen. Als Gods kinderen moesten ze wandelen in overeenstemming met hun hoge en hemelse roeping (Ef. 4:1) en leven als mensen die met Christus in heerlijkheid zaten (Kol. 3:1). Het motief voor een christelijk leven is niet dat we iets kunnen verwerven dat we niet hebben, maar dat we kunnen waarmaken wat we al in Christus hebben.
Het doel van kastijding is om Gods kinderen bereid te maken om naar Gods Woord te luisteren. Vaak zullen ouders, nadat ze een kind een pak slaag hebben gegeven, het kind geruststellen over hun liefde en het kind vervolgens vriendelijk aansporen om te luisteren naar wat ze zeggen en het te gehoorzamen. God spreekt tot Zijn kinderen, hetzij door de liefdevolle stem van de Schrift, hetzij door de harde hand van kastijding; en als we het eerste negeren, moeten we het tweede verdragen. Op de een of andere manier zal de Heer onze aandacht trekken en met ons afrekenen.
Nu kwam Hij naar beneden om hen te helpen (vs. 11-13).
De mensen riepen de Heer om hulp (6:7), zoals mensen gewoonlijk doen als ze in de problemen zitten. De Israëlieten gaven geen blijk van echt berouw, maar hun verdrukking beroerde Gods liefdevolle hart. “In al hun ellende werd Hij gekweld” (Jes. 63:9). “Hij behandelt ons niet zoals onze zonden verdienen en vergeldt ons niet overeenkomstig onze ongerechtigheden” (Ps. 103:10, NBV). God geeft ons in Zijn genade niet wat we verdienen; en in Zijn genade geeft Hij ons wat we niet verdienen.
Als je bedenkt wat voor soort man Gideon in die tijd was, vraag je je af waarom God hem koos; maar God kiest vaak de "zwakke dingen van deze wereld" om grote dingen te doen voor Zijn heerlijkheid (1 Kor. 1:26-29).
Voetnoot:Het meest populaire beeld van de plaatselijke kerk vandaag de dag is dat van de corporatie, met de predikant als CEO. Ik vraag me af hoeveel kerken een CEO willen hebben met de geloofsbrieven van sommige mensen die God in de Bijbel gebruikte? Mozes was tachtig jaar oud toen hij zijn bediening begon en hij werd gezocht voor moord in Egypte. Jacob was een intrigant. Elia leed aan depressies, en Jeremia ook. Hosea kon zijn huwelijk niet in stand houden. Amos, een boer, had geen ministeriële opleiding. Peter probeerde een man te doden met zijn zwaard. Johannes Marcus was een opgever, en Paulus kon niet opschieten met zijn metgezel Barnabas. Deze eigenschappen zijn niet verontschuldigd voor leiders om te zondigen of voor kerken om hun normen te verlagen, maar ze herinneren ons er wel aan dat Gods wegen niet altijd onze wegen zijn. De man of vrouw die volgens ons het minst geschikt is voor Gods werk, kan een machtige dienaar van God blijken te zijn.
Gideons familie aanbad Baäl (Richt. 6:25-32), hoewel we geen reden hebben om te geloven dat Gideon zich bij hen voegde. Toen Gideon zichzelf 'de minste in het huis van mijn vader' noemde (vers 15), suggereerde hij misschien dat zijn familie hem als een verschoppeling behandelde omdat hij Baäl niet aanbad.
Gideon was geen man met een sterk geloof of moed, en God moest geduldig met hem samenwerken om hem voor te bereiden op leiderschap. God staat altijd klaar om ons te maken wat we zouden moeten zijn als we bereid zijn ons aan Zijn wil te onderwerpen (Ef. 2:10; Fil. 2:12-13).
Gideons negatieve reactie op de woorden van de Heer wijst op zijn gebrek aan geloof en geestelijk inzicht. Hier was de Almachtige God die hem vertelde dat Hij met hem was en hem een ​​overwinnaar zou maken, en Gideon antwoordde door alles te ontkennen wat God zei! God zou tijd met Gideon moeten doorbrengen om zijn vraagtekens in uitroeptekens te veranderen. Gideon leefde door te zien, niet door geloof, en als hij zo was gebleven, zou hij nooit zijn genoemd onder de helden van het geloof in Hebreeën 11.

2. "Weet God wat Hij doet?" (Richteren 6:14-24)

Gideons eerste reactie was om Gods zorg voor Zijn volk in twijfel te trekken. Vervolgens trok hij Gods wijsheid in twijfel door hem te kiezen als de verlosser van de natie. De uitspraken van de Heer in de verzen 12 en 14 hadden Gideon alle zekerheid moeten geven die hij nodig had, maar hij zou Gods Woord niet geloven. Hierin was hij als Mozes (Ex. 3:7-12), wiens verhaal Gideon zeker kende, aangezien hij bekend was met de Hebreeuwse geschiedenis (Richt. 6:13).
Er is vaak gezegd dat "Gods geboden Gods mogelijkheden zijn". Als God ons eenmaal heeft geroepen en opgedragen, hoeven we Hem alleen maar door geloof te gehoorzamen, en Hij zal de rest doen. God kan niet liegen en God faalt nooit. Geloof betekent God gehoorzamen ondanks wat we zien, hoe we ons voelen of wat de gevolgen ook kunnen zijn. Onze moderne 'praktische' wereld lacht om geloof zonder te beseffen dat mensen de hele dag door geloof leven.
"Gideons verklaring over de armoede van zijn familie is een beetje verbijsterend in het licht van het feit dat hij tien bedienden had die hem hielpen (vers 27). Het kan zijn dat de clan van Abiëzer, waartoe Gideons familie behoorde, niet een belangrijke clan in Manasse, of misschien was Gideons verklaring gewoon de standaardmanier om op een compliment te reageren, zoals wanneer mensen hun brieven ondertekenden met 'Uw gehoorzame dienaar'. Hoe dan ook, Gideon leek te denken dat God niets kon doen omdat hij en zijn gezin niets waren.
Als God eenmaal Zijn wil aan ons heeft geopenbaard, mogen we Zijn wijsheid nooit meer in twijfel trekken of ruzie maken met Zijn plannen. “Wie kent de gedachten van de Heer? Of wie is Zijn raadgever geweest?” (Rom. 11:34, NBV; zie Jes. 40:13 en 1 Kor. 2:16) “Kunt u de diepe dingen van God doorgronden? Kun jij de grenzen van de Almachtige ontdekken?” (Job 11:7, NBV) A.W. Tozer schreef: "Al Gods daden worden gedaan in volmaakte wijsheid, eerst voor Zijn eigen glorie, en daarna voor het hoogste goed van het grootste aantal voor de langste tijd."4 Als dat waar is, wie zijn wij om Hem in twijfel te trekken?
Als je Gods genadige beloften aan Gideon doorneemt, vraag je je af waarom deze jongeman wankelde in zijn geloof. God beloofde bij hem te zijn. God noemde hem een ​​"machtige man van moed" en beloofde dat hij Israël zou redden van de Midianieten en hen zou slaan "als één man". Gods Woord is “het woord des geloofs” (Rom. 10:8),
Romans 10:8 HSV
8 Maar wat zegt zij? Dicht bij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord van het geloof, dat wij prediken:
en “geloof komt door het horen, en het horen door het Woord van God” (Rom. 10:17).
Maar Gideon ontving dat Woord niet en had zekerheid nodig die verder ging dan het karakter van de Almachtige God.
Gideon vroeg om een ​​teken om hem te verzekeren dat het werkelijk de Heer was die tot hem sprak (1 Cor 1:22 ), en de Heer was genadig om Zich aan te passen aan Gideons ongeloof. Gideon bereidde een offer voor, wat een kostbare zaak was in een tijd waarin voedsel schaars was. Een efa meel was ongeveer een halve schepel, genoeg om meerdere dagen brood te bakken voor een gezin. Het kostte hem waarschijnlijk een uur om het vlees aan te kleden en de ongezuurde koeken te bereiden, maar God wachtte tot hij terugkwam en verteerde toen het offer door vuur uit de rots te brengen.
De plotselinge verschijning van het vuur en de verdwijning van de bezoeker overtuigde Gideon ervan dat hij inderdaad God had gezien en tot Hem had gesproken, en dit beangstigde hem nog meer. Omdat de Joden geloofden dat het voor een zondige mens fataal was om naar God te kijken, was Gideon er zeker van dat hij zou sterven. Het menselijk hart is inderdaad bedrieglijk: Gideon vroeg om een ​​teken te zien, en nadat hij het had gezien, was hij er zeker van dat de God die hem het teken gaf hem nu zou doden! Er is altijd “vreugde en vrede in het geloven” (Rom. 15:13), maar ongeloof brengt angst en zorgen met zich mee.
God moest Gideon een boodschap van vrede geven om hem voor te bereiden op het voeren van een oorlog. Tenzij we vrede met God hebben, kunnen we de vijand niet met vertrouwen tegemoet treden en de strijd van de Heer strijden. Het was de gewoonte dat de Joden speciale gebeurtenissen en plaatsen aanduiden door monumenten op te zetten.
Waar Abraham ook reisde, hij bouwde een altaar (Gen. 12:7–8; 13:4, 18; 22:9); en Jozua liet veel monumenten na van Israëls veroveringsmars door het land.
Daarom bouwde Gideon een altaar en noemde het "De Heer is vrede." Het Hebreeuwse woord voor "vrede" (shalom) betekent veel meer dan de afwezigheid van oorlog en strijd, maar brengt de ideeën van welzijn, gezondheid en voorspoed met zich mee. Gideon geloofde nu dat de Heer hem kon gebruiken, niet om wie hij was, maar om wie God was.
Telkens wanneer God ons roept voor een taak waarvan we denken dat die buiten ons vermogen ligt, moeten we ervoor zorgen dat we naar God kijken en niet naar onszelf. "Is iets te moeilijk voor de Heer?" God vroeg Abraham (Gen. 18:14); en het antwoord komt: "Want bij God zal niets onmogelijk zijn" (Lukas 1:37). Job ontdekte dat God alles kon doen (Job 42:2), en Jeremia gaf toe dat er niets te moeilijk was voor God (Jer. 32:17). Jezus zei tegen Zijn discipelen: "Bij God zijn alle dingen mogelijk" (Matt. 19:26); en Paulus getuigde: "Ik kan alle dingen doen door Christus die mij kracht geeft" (Fil. 4:13, NBV).

3. "Zal God voor mij zorgen?" (Richteren 6:25–32)

Wat voor dag had Gideon na zijn indrukwekkende ontmoeting met de Heer? Bedenk dat hij tot een familie behoorde die Baäl aanbad; en als hij de Midianieten in de naam van de Heer uitdaagde, betekende dat het trotseren van zijn vader, zijn familie, zijn buren en de menigten mensen in Israël die Baäl aanbaden.
Ik vermoed dat Gideon die dag zijn emotionele ups en downs had, verheugd dat God van plan was om Israël te bevrijden, maar beefde bij de gedachte dat hij de leider van het leger zou worden genoemd.
We zien dat Gideon nog steeds bang was. En daarom gaf God hem een taak dicht bij huis. Zo zou God aan Gideon laten weten dat Hij erbij was en dat Hij hem erdoorheen zou helpen. Immers, als we ons geloof niet thuis beoefenen en in de praktijk brengen, hoe kunnen we het dan ergens anders oprecht praktiseren? Gideon moest zijn standpunt innemen in zijn eigen dorp voordat hij de vijand op het slagveld durfde te confronteren.
Voordat God Zijn dienaren grote overwinningen in het openbaar geeft, bereidt Hij ze soms voor door ze thuis kleinere overwinningen te geven. Voordat David de reus Goliath doodde voor de ogen van twee legers, leerde hij God te vertrouwen door een leeuw en een beer te doden in het veld waar niemand hem zag behalve God (1 Sam. 17:32-37). Als we bewijzen dat we in kleine dingen trouw zijn, zal God ons grotere dingen toevertrouwen (Matt. 25:21).
Matthew 25:21 HSV
Zijn heer zei tegen hem: Goed gedaan, goede en trouwe dienaar, over weinig bent u trouw geweest, over veel zal ik u aanstellen; ga in, in de vreugde van uw heer.
De opdracht was niet gemakkelijk. God zei hem het altaar dat aan Baäl was opgedragen te vernietigen, een altaar voor de Heer te bouwen en een van zijn vaders waardevolle ossen te offeren, waarbij hij het hout van de Asherah-paal als brandstof moest gebruiken. Joodse altaren waren gemaakt van ongeslepen stenen en waren eenvoudig, maar de altaren van Baäl waren gedetailleerd en ernaast stond een houten pilaar (“bos”, Jdg. 6:26; “Asherahpaal”, NBG) gewijd aan de godin Asherah.
Aangezien altaren voor Baäl op hoge plaatsen werden gebouwd, zou het moeilijk zijn geweest om Gods bevelen te gehoorzamen zonder de aandacht te trekken. Gideon had het volste recht om de Baälaanbidding te vernietigen, omdat God dit in Zijn wet had bevolen (Ex. 34:12-13; Deut. 7:5). Hij had trouwens het recht om iedereen te stenigen die betrokken was bij de Baälaanbidding (Deut. 13), maar zover ging God nu niet in Zijn persoonlijke opdracht aan Gideon.
Gideon besloot de Heer 's nachts te gehoorzamen als het dorp sliep. Hieruit bleek zijn angst (Richt. 6:27); hij wist niet zeker of God hem erdoorheen kon of zou helpen. 'Waarom ben je zo bang? Hoe komt het dat je geen geloof hebt?” (Marcus 4:40, NBV) “Zie, God is mijn redding, ik zal vertrouwen en niet bevreesd zijn” (Jes. 12:2, NBV). Na alle aanmoedigingen die God hem had gegeven, had Gideons geloof sterk moeten zijn; maar voordat we hem veroordelen, kunnen we maar beter naar onszelf kijken en zien hoeveel we op de Heer vertrouwen.
Het is belangrijk dat ware gelovigen geen altaar voor de Heer kunnen bouwen, tenzij ze eerst de altaren afbreken die ze hebben gebouwd voor de valse goden die ze aanbidden. Onze God is een jaloers God (Ex. 20:5) en wil Zijn heerlijkheid of onze liefde niet met een ander delen. Gideon had zijn eigen altaar voor de Heer gebouwd (Richt. 6:24), maar nu moest hij zijn openbare standpunt innemen; en hij moest het doen zonder compromis. Voordat hij Midian de oorlog kon verklaren, moest hij Baäl de oorlog verklaren.
Als er tien andere mannen bij betrokken zijn, is het niet gemakkelijk om je plannen geheim te houden; dus het duurde niet lang voordat de hele stad wist dat Gideon degene was die de afgoden van zijn vader had vernietigd. De mannen van de stad beschouwden dit als een halsmisdaad en wilden Gideon doden. (Volgens Gods wet waren het de afgodenaanbidders die gedood hadden moeten worden! Zie Deut. 13:6-9.) Gideon vroeg zich ongetwijfeld af wat er met hem zou gebeuren, maar God bewees dat Hij goed in staat was om met de situatie om te gaan.
Joas, de vader van Gideon, had alle reden om boos op zijn zoon te zijn. Gideon had het altaar van zijn vader voor Baäl stukgeslagen en vervangen door een altaar voor Jehovah. Hij had de prijsstier van zijn vader aan de Heer geofferd en de heilige Asherah-paal als brandstof gebruikt. (Zie Jes. 44:13–20.) Maar God werkte zo in het hart van Joas dat hij Gideon verdedigde voor de menigte in de stad en zelfs Baäl beledigde! "Wat voor soort god is Baäl dat hij zichzelf niet eens kan verdedigen?" vroeg Joas. (Elia zou jaren later een soortgelijke benadering volgen. Zie 1 Koningen 18:27.) "Wat voor een god is Baäl dat hij niet eens voor zijn eigen zaak kan pleiten?" vroeg Joas. Daarom gaven de mannen van de stad Gideon de bijnaam “Jerubbaal”, wat betekent “laat Baäl strijden” of “Baäls tegenstander”.
Vaak geeft de ongelovige wereld vernederende bijnamen aan getrouwe dienstknechten van God. DL Moody stond bekend als "Crazy Moody" toen hij zijn beroemde zondagsschool in Chicago bouwde, maar niemand zou hem vandaag zo noemen; en Charles Spurgeon werd vaak bespot en er werd vaak een karikatuur van hem gemaakt in de Britse pers. Als we bijnamen krijgen omdat we de naam van Jezus eren, laten we ze dan als medailles dragen en Hem blijven verheerlijken!
Gideon leerde die dag een waardevolle les: als hij de Heer gehoorzaamde, zelfs met angst in zijn hart, zou de Heer hem beschermen en de heerlijkheid ontvangen. Gideon moest dit onthouden toen hij zijn leger verzamelde en zich voorbereidde om de vijand aan te vallen.

4. "Houdt God Zijn beloften?" (Rechter 6:33–40)

De Midianieten en hun bondgenoten deden rond die tijd hun jaarlijkse invasie toen meer dan 135.000 mannen (8:10; 7:12) het Dal van Jizreël binnentrokken. Het was tijd voor Gideon om te handelen, en de Geest van God gaf hem de wijsheid en kracht die hij nodig had. (Zie Jdg. 3:10; 11:29; 13:25; 14:6, 19; 15:14.)
Als we Gods wil proberen te doen, is Zijn Woord tot ons altijd: ( Zach 4:6 ).
Zechariah 4:6 (HSV)
Niet door kracht en niet door geweld, maar door Mijn Geest, zegt de heere van de legermachten.
Toen een groep Britse predikanten de wenselijkheid bespraken om evangelist D.L. Moody naar hun stad voor een kruistocht, vroeg een man: 'Waarom moet het Moody zijn? Heeft DL Heeft Moody het monopolie op de Heilige Geest?” Rustig antwoordde een van de andere predikanten: "Nee, maar het is duidelijk dat de Heilige Geest het monopolie heeft op D.L. Moody.” Zie je nu het belang van : weest vervuld met de Heilige Geest?! (Efeze 5:18)
Gideon blies als eerste op de trompet in zijn eigen woonplaats, en de mannen van Abiëzer schaarden zich achter hem. Gideons reformatie in de stad had echt iets bereikt! Daarna zond hij boodschappers naar zijn eigen stam Manasse en naar de naburige stammen Aser, Zebulon en Naftali. Deze vier stammen bevonden zich in de buurt van de vallei van Jizreël, en daarom trof het binnenvallende leger hen het meest. Zo reageerden 32.000 mannen op Gideons oproep.
Maar welke kans hadden 32.000 mannen tegen een leger van 135.000 man plus talloze kamelen? Dit is de eerste keer dat in de Bijbel melding wordt gemaakt van kamelen die in oorlogsvoering werden gebruikt, en ze zouden hun berijders beslist snelheid en mobiliteit op het slagveld hebben gegeven. De Joden waren in de minderheid alles wees erop dat ze geen kans maakten, op één ding na: De Here God stond aan hun kant en Hij had hun de overwinning beloofd.
Toch twijfelde Gideon aan Gods belofte. Wilde God echt dat hij het Joodse leger zou leiden? Wat wist hij van oorlogvoering? Hij was tenslotte maar een gewone boer; en er waren anderen in de stammen die het veel beter konden doen. Dus, voordat hij de aanval leidde, vroeg hij God om hem nog twee tekens te geven.
De uitdrukking "een vlies uitspreiden" is bekend in christelijke kringen. Het betekent God vragen om ons te leiden in een beslissing door te voldoen aan een voorwaarde die we stellen. In mijn pastorale bediening heb ik allerlei mensen ontmoet die zichzelf in de problemen hebben gebracht door “een vlies uit te spreiden". Als ze op een bepaald uur een telefoontje kregen van een bepaalde persoon, zei God dat ze dit moesten doen; of als het weer op een bepaald moment veranderde, zei God dat ze iets anders moesten doen.
“Het vlies uitspreiden” is geen bijbelse methode om de wil van God te bepalen. Het is eerder een benadering die wordt gebruikt door mensen zoals Gideon die niet het geloof hebben om erop te vertrouwen dat God doet wat Hij zei dat Hij zou doen.
Twee keer herinnerde Gideon God aan wat Hij had gezegd ( Judg 6:36-37 ), en twee keer vroeg Gideon God om Zijn beloften opnieuw te bevestigen met een wonder.
Het feit dat God t Gideons zwakheid gedoogde, bewijst alleen maar dat Hij een genadige God is die begrijpt hoe we gemaakt zijn (Ps. 103:14).
Psalm 103:14 HSV
Want Híj weet wat voor maaksel wij zijn en blijft bedenken dat wij stof zijn.
Joseph Parker verdedigt Gideon wanneer hij schrijft: "Mannen kunnen niet allemaal tegelijk moedig zijn". Maar moed komt voort uit geloof, en geloof wordt niet sterk als we God vragen ons ongeloof te zegenen door wonderen te doen. De manier om te groeien in geloof en moed is door naar Gods Woord te luisteren, zijn beloften te geloven en te gehoorzamen aan wat Hij ons zegt te doen.
Wie zijn wij om God te vertellen aan welke voorwaarden Hij moet voldoen, vooral als Hij al heeft gesproken met ons in Zijn Woord? "Het vlies uitspreiden" is niet alleen een bewijs van ons ongeloof, maar het is ook een bewijs van onze trots. God moet doen wat ik Hem zeg te doen, voordat ik doe wat Hij mij zegt te doen!
Gideon speelde twee dagen lang het vliesspel met God op de dorsvloer. De eerste nacht vroeg hij God om de vacht nat te maken maar de grond droog te houden (in dit incident gebruikt de Bijbel "vloer" en "grond" door elkaar) en God deed het. De tweede nacht was de test veel moeilijker; want hij wilde dat de dorsvloer nat was, maar het vlies droog. De grond van een dorsvloer is normaal gesproken erg hard en zou normaal gesproken niet erg worden aangetast door de dauw. Maar de volgende ochtend vond Gideon droge vacht maar natte grond.
Er zat voor Gideon niets anders op dan de vijand te confronteren en op God te vertrouwen voor de overwinning. “En dit is de overwinning die de wereld heeft overwonnen: ons geloof” (1 John 5:4 ).
1 John 5:4 HSV
Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning die de wereld overwonnen heeft: ons geloof.
Related Media
See more
Related Sermons
See more